Jeg fant, jeg fant… Amalfi-sitroner

08/01/2012 at 12:12 4 kommentarer

I går kom jeg over disse vakre Amalfi-sitronene (sfusato amalfitano) hos Ultra på Sandvika storsenter. Jeg skulle ikke kjøpe sitroner, men klarte jo ikke å motstå disse italienske skattene. Disse sitronene er saftigere, søtere og har en mer intens aroma enn noen andre sitroner. De vokser langs Amalfi-kysten, sørvest for Napoli, og det tykke skallet brukes til den lokale spesialiteten, limoncello. Foreløpig pynter de bare opp på kjøkkenbenken mens jeg tenker på hva jeg skal bruke dem til. Resultatet for dere nok se her om litt.

Bildet er tatt med min iPhone. Sitronene er så flotte at de blir fine uansett.

Entry filed under: Nyheter. Tags: .

Eksotisk blomkål Chili con carne, ekte kosemat

4 kommentarer Add your own

  • 1. Morten Båtbukt  |  08/01/2012, kl. 17:35

    Jeg elsker dem. Kjøper hvert år når det er sesong (de kan bestilles). Limoncello, sitroner fyllt med mozzarella, sitronkrem (til pålegg), kandisert sitronskall, syltede sitroner og sitronterte er mine favoritter (og dermed forslag til deg).

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  08/01/2012, kl. 19:19

      Takk for mange gode forslag, Morten! Jeg gleder meg til å nyte den heftige smaken!

      Svar
  • 3. Hanne Alice  |  08/01/2012, kl. 18:32

    Disse sitronene er helt fantstiske!Jeg har selv fått tak i de og hamstrer…Anbefaler å lage Sitronstand, prøv gjerne ut min oppskrift som ligger på min blogg: http://matforelskelse.blogg.no/1325794691_sitronstand_av_amalfi.html

    Svar
    • 4. matmisjonen  |  08/01/2012, kl. 19:18

      Takk for godt forslag! Har allerede vært innom bloggen din.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 207 andre følgere

