Litt kaffeprat…

26/04/2012 at 05:52 2 kommentarer

Jeg er som dere jo har skjønt veldig, veldig opptatt av mat. Mat fyller mye av tiden min, samt mye av hjernekapasiteten. Jeg er også ganske opptatt av vin, men selv om jeg kan bittelitt, er jeg mest opptatt av å drikke den. Jeg får heller god hjelp av bekjente eller de ansatte på Vinmonopolet til å guide meg fram til noen gode viner, framfor å lese meg opp på årganger og områder. Når det kommer til kaffe og te, er jeg egentlig helt amatør. Jeg elsker god kaffe, og drikker gjerne te, men jeg innrømmer det… jeg er litt lat. Jo da, jeg har både presskanne, kaffetrakter og espressokanne og jeg kverner (eller hakker… ups!) til og med bønnene selv av og til, men når jeg sitter på hjemmekontoret mitt, går det mest i pulverkaffe. Sånn! Nå har jeg sagt det.

De siste årene har jo kaffe blitt en hip vitenskap, og i det matnerd-vennene mine begynner å snakke om temperatur, dosering, aeropress og hjemmebrenning, faller jeg av. Jeg gidder rett og slett ikke å bruke energi på det. Men nå blir det andre boller! I går var jeg nemlig så heldig å få med meg en Wilfa Svart Manuell hjem fra lanseringen hos Tim Wendelboe. Og dette er «maskinen» for meg! Ja, jeg må fram med vekten, og ja, jeg må kverne bønnene (nå med ny kvern som faktisk kverner), men det er lett å dosere, og med integrert vannkoker er det enkelt å få riktig temperatur. Dette er jo manuell brygging, så det tar litt tid, men den som venter på noe godt… Trakteren er kul å se på og vant nylig Merket for god design – 2012. Og helt ærlig, så har det faktum at verdens beste barista, Tim Wendelboe, har vært med på å utvikle den mye å si for meg. Hvis han går god for den, ja, da tror jeg på at den er god. Nå er det altså bare å hamstre gode kaffebønner, så har jeg enkelt tatt kaffebryggingen min til et helt annet nivå.

Du kan lese mer om Wilfa svart manuell på bloggen Nordic coffee culture. Bloggen skrives av noen av Nordens beste baristaer og er verdt å følge med på. #kaffeskål

Entry filed under: Nyheter. Tags: .

Jordskokkpuré av selvplukket økologisk jordskokk Loffbrød med spinat, feta og soltørkede tomater

2 kommentarer Legg til din egen

  • 1. potetlandet  |  27/04/2012, kl. 13:22

    Whaaat?! Pulver, Hanne? Jeg som trodde du drev med egen import av nicaraguanske kaffebønner som du brant i din spesialbygde kaffebrennesteinovn, kvernet i steinrøysa baki bakken på den italiensk marmorsteinen din, for så og dedikere en halv time hver morgen til å brygge i chemexen din som helt tilfeldig er en munnblåst kolbe utført av nepalske munker som kun har benyttet profylakspusting. Nei nå står ikke verden til påske;) Skal ikke skryte på meg å være den største kaffeconnisseuren jeg heller. Jeg synes faktisk nespresso er helt supert, det store miljøsvinet og kvasitrendnissen jeg er. Alt smaker helt likt men jeg koser meg med å se på de fine fargene på kapslene og tenker på George Clooney.

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  27/04/2012, kl. 14:08

      Ha ha, jeg ler meg i hjel, Elise. Sorry for at jeg skuffet deg der, altså!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Abonner på kommentarene via RSS-strøm


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 204 andre følgere

