Urtepesto – smak av vår

22/05/2012 at 09:46 Legg igjen en kommentar

I helgen fikk jeg endelig tid til å ordne opp i de få bedene jeg har i den lille forhagen min. Både rips- og bringebærbuskene ser ut til å ha klart seg gjennom vinteren sammen med staudene. I fjor prøvde jeg meg som bybonde med et utvalg forskjellige grønnsaker, men i år, ettersom jeg kan høste mye på andelsgården (her ser du en liten oversikt), satte jeg standarden litt lavt. Det ble heller noen flere blomster, litt tomater og syv forskjellige urter. Urter er veldig lett å dyrke og utrolig smart å ha rett uten for døren. Har du rosmarin, timian, gressløk, oregano og mynte tilgjengelig, har du et godt utgangspunkt. På Øverland andelsgård har de en stor urtesirkel med rundt 50 ulike urter. Jeg plukket med meg gressløk, syre og spansk kjørvel da jeg var innom i går. Pesto er en fin måte å få brukt en variasjon av urter. Oppskriften kan bli litt til underveis, men i går lagde jeg en urtepesto med urtene fra gården i tillegg til litt basilikum. Jeg valgte å bruke valnøtter, men det kunne likeså gjerne vært pinjekjerner eller hasselnøtter. Smakssterke urter som rosmarin, estragon og mynte må man være litt forsiktige med, men her er det bare å prøve seg litt fram. Poenget er at dette er en enkel måte å lage en smaksrik saus til kokt pasta.

Urtepesto

  • 1-2 never urter
  • 1 neve nøtter
  • ca. 100 g fersk parmesan i biter
  • 1-2 hvitløksfedd
  • salt og pepper
  • ca. 1 dl god olivenolje

Kjør alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin med knivblad til en jevn masse. Smak til med salt og pepper. Ønskes en tynnere konsistens kan det tilsettes litt mer olivenolje. Vend pestoen med nykokt, varm spaghetti.

Tips! Urtepestoen kan også blandes med rømme eller créme fraîche og brukes som dipp eller dressing.

Entry filed under: Oppskrifter, vegetar. Tags: .

Godt grilltilbehør – fennikel- og reddiksalat Forfriskende rabarbra- og jordbærsaft

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 205 andre følgere

