Høstsalat med bacon og kantarell

06/09/2012 at 10:16 Legg igjen en kommentar

For oss matglade er det råvarebonanza nå om høsten. Det bugner av fantastiske grønnsaker, frukt, bær, sopp, vilt og lam. Nam! Jeg blir nesten litt stressa fordi det er så mye godt og så få måltider. Her kommer en superkjapp salat med smak av høst. Da jeg var i 20-årene bodde jeg mange år i USA. Der fikk jeg servert «wilted lettuce» for første gang. Salat med varm dressing og bacon. Det var veldig rart, kan jeg huske, men veldig godt. (ja, for alt blir jo godt med bacon på). Dette er min høstvariant med bacon, kantarell, sennep og parmesan. Mye umami, for å si det sånn, men veldig godt. Den er perfekt som tilbehør til viltmiddagen eller som lunsj med godt brød til. Den kan også serveres med krutonger. Jeg høster hodesalat selv på gården, og de er så vakre at jeg serverer dem gjerne hele på tallerkenen med de andre tingen over. Du kan selvsagt dele salaten i mindre biter om du ønsker det.

Høstsalat med bacon og kantarell

2 porsjoner

  • 200-300 g bacon, i biter
  • 200 g kantarell
  • 0,5 dl raps- eller olivenolje
  • 2 ss grov sennep
  • saften av 1/2 sitron
  • salt og pepper
  • 100 g fersk parmesan, revet
  • 1 hodesalat

Stek baconet sprøtt i en varm panne. Fjern baconet og stek soppen i baconfettet til den er gyllen og sprø. Ha på litt salt og pepper. Ha baconet tilbake i pannen, ha i olje, sennep og sitronsaft. Varm alt opp, smak til med salt, pepper og ev. mer syre. Legg salaten på et fat eller tallerken, og hell den varme blandingen over salaten. Ha på godt med parmesan og server med en gang.

Entry filed under: Oppskrifter, salat. Tags: .

Pai med løk og mangold – kjøttfri sesongmat NY BLOGG!

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 206 andre følgere

