Nachos grande på en hverdag

26/06/2011 at 14:58 6 kommentarer

Ny komfyr!!!

Her forleden ville eldstesønnen ha nachos grande til middag, og det på en helt vanlig tirsdag med fotballtrening kl 18. Heldigvis hadde vi salsa (pico de gallo) fra dagen før og hjemmeblandet tacokrydder på glass, så da gikk det egentlig veldig raskt. Lenge var det «forbud» mot taco i dette huset. Ungene ville ha det hele tiden, men vi voksne synes det bare var trist med de ferdige pakkene fra Old El Paso eller Santa Maria. Det var til vi jo skjønte at vi selvfølgelig kunne lage alt selv, fra bunnen av. Ikke bare føles det mye bedre, men det smaker også titusen ganger bedre. Jeg fant noen oppskrifter på Forbrukerportalen, blant annet tacokrydderet som jeg fremdeles lager i dag. Ellers lager vi som sagt salsa og selvsagt guacamole. (Du vet at den guacamolen du kjøper på boks, kun inneholder noe sånt som 2,5% avokado? Det er ikke greit!)

Nacos grande er egentlig som taco, men chipsene/skjellene varmes i ovnen med kjøttblandingen og ost på. Man kan også ha på mais og jalapeno, men vi velger å ta på mer tilbehør etterpå slik at alle får det som de vil.

Nachos grande

  • 1 pose nachochips
  • 400 g karbonadedeig
  • 4-5 ss tacokrydder
  • litt vann
  • revet ost (Jeg bruker en blanding av gruyer og cheddar. Det beste, i forhold til både kvalitet og miljøet, er å kjøpe større stykker med ost og rive dem selv. Styr unna revet ost på pose!)
  • salsa, guacamole, jalapeno, fersk koriander, mais, chili og salat til servering

Stek karbonadedeigen i en varm panne. Stek den som et helt stykke og brun den på begge sider før du bruker stekspaden og «hakker» den opp. Karbonadedeigen holder seg saftigere da. Ha i tacokrydder og en skvett vann (4-5 ss) og la det koke litt inn (men det må ikke bli tørt!). Ha nachochips i en ildfastform, hell over tacokjøttet og dryss over revet ost. Stek i ovnen på 200 grader i ca. 10 min eller til osten har smeltet. Server med salsa, guacamole, jalapeno, fersk koriander, mais, chili og salat.

Guacamole

  • 2 avocado, uten skall og stein
  • saften fra 1/2 sitron
  • noen dråper tabascosaus
  • salt og pepper
  • 2-3 ss rømme

Mos alt sammen godt med en gaffel. Jeg liker at blandingen er litt grov, men bruk en stavmikser hvis du vil ha en helt jevn guacamole. Smak til med sitronsaft.

Husk å være forsiktig når du fjerner steinen fra avokadoen. Avokadoskader kan oppstå.

Entry filed under: kjøtt, Meksikansk, Oppskrifter. Tags: .

Se torsken! Jakten på gode artisjokker

6 kommentarer Add your own

  • 1. Pia Skevik  |  01/07/2011, kl. 08:32

    Og oppskriften på tacokrydder???

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  01/07/2011, kl. 09:58

      Trykk på linken der jeg nevner tacoktydderet i teksten :-D

      Svar
  • 3. Siri  |  01/07/2011, kl. 09:43

    Åh nachos …! Min favorittkomponent er de bitene med ost på toppen som blir litt for mye stekt. Veldig gledelig å se deg blogge Hanne!

    Svar
  • 4. Espen  |  01/07/2011, kl. 10:15

    Nachos er sjukt digg.
    Har svidd av titusenvis av kroner på Mucho Mas på løkka, men nå som jeg ikke lenger bor i byen må jeg lage den selv.

    Jeg pleier å bruke limesaft i guacamolen jeg, syntes det «runder» av smaken litt bedre. Også har jeg litt hvitløk i, selv om det kanskje ikke er helt riktig. :-)

    Svar
    • 5. matmisjonen  |  01/07/2011, kl. 17:38

      Jeg bruker lime og sitron litt om hverandre. Det viktigste er jo å balansere fettet i avokadoen med litt syre. Hvis jeg bruker hvitløk liker jeg å la guacamolen stå noen timer i kjøleskapet slik at råsmaken av hvitløken blir litt avrundet. Det samme gjelder aioli.

      Svar
  • […] er). Vi, eller det vil si han, lager alltid en stor porsjon slik at vi kan bruke den til alt fra nachos grande til torsk. Vi har også denne hotte blandingen på speileggene til frokost eller på brødskiven […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


