Linse-kjærlighet

27/06/2011 at 19:36 5 kommentarer

Jeg er forelsket i noen italienske linser jeg har funnet hos Giro d’Italia. (Kan man være forelsket i linser?) De er bare helt fantastiske og jeg vil si at min «autentiske» linsegryte smaker som i Italia. Dette er kanskje en høst/vinter-rett, men jeg har laget den jevnt og trutt siden i vinter og er ikke lei ennå. Denne gangen serverte jeg den med artisjokker, stekt pølse, mozzarella- og tomatsalat og godt brød til. Vi pleier å bake brød selv, men i oppussingskaoset kom brødet fra United Bakery. Pølsen er en Salsiccia fra Jacobs utvalgte. Den har ganske kraftig smak, men selv barna elsker den.

Linsegryte

  • olivenolje
  • 1 kinesisk hvitløk, finhakket
  • 1 liten rødløk, hakket
  • 1 pk skogsbacon, i biter
  • 1/2 fennikel, i biter
  • 2 søtpoteter, i biter
  • 1 persillerot, i biter
  • 3 gulrøtter, i biter
  • 2 neper, i biter
  • ca. 200 g linser
  • 1 bunt løpstikke, hakket
  • vann
  • fersk parmesan, revet

Varm litt olje i trykkokeren, og fres løk og hvitløk. Ha i bacon og la det surre med til det blir litt brunt. Tilsett grønnsaker og linser. Rør godt. Ha i urter og vann (vannet skal så vidt dekke). Sett på lokket, og kok ca. 30 min etter oppnådd trykk. (Har du ikke trykkoker, kan du selvfølgelig la rette koke i en vanlig gryte under lokk i ca. 1 time og 30 minutter.) Kok inn suppen litt uten lokk om du vil ha en tykkere konsistens. Server med parmesan og litt god olivenolje.

Du kan selvfølgelig variere grønnsakene du har i. Denne gangen kjøpte jeg ferdig oppkuttet bacon, men som regel liker jeg å bruke et helt stykke bacon kuttet i småbiter. Jeg skjærer først av svoren og lar denne koke med for smak. Svoren fjernes før servering.

Entry filed under: Oppskrifter. Tags: .

Jakten på gode artisjokker Champagne!

5 kommentarer Add your own

  • 1. vegetarbloggen  |  30/06/2011, kl. 20:42

    Kjempekjekt å lese! Jeg skal veganisere denne oppskriften til middag fort som fy :) Nydelig blogg!
    – Mari

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  30/06/2011, kl. 20:50

      Så bra! Ja, bacon gir jo litt smak, men den blir også nydelig uten.

      Svar
  • 3. Espen  |  01/07/2011, kl. 10:22

    Finfin blogg du har satt opp. :-)
    Jeg er foreløpig helt fremmed med linser, bønner og den slags. Kanskje jeg må hoppe i det snart.

    Men den pølsa fra Jacobs kjenner jeg godt, smaker fantastisk. Beste butikkpølsa som fins etter min mening.

    Svar
  • 4. matmisjonen  |  02/07/2011, kl. 14:22

    Espen – det er bare å kaste seg ut i det. Du som elsker meksikansk må jo lage refried beans. Nam! Skal se om jeg får lagt ut en oppskrift på det etterhvert, men det er jo i hovedsak kokte bønner stekt i masse ribbefett. Helt din greie.

    Jeg håper jo denne oppskriften funker med andre linser også, for de italienske jeg kjøper har en ekstremt god smak. De selges i løsvekt og jeg kjøpte det Mario hadde igjen her forleden. Håper han får inn mer snart.

    Svar
  • 5. Elisabeth  |  14/01/2012, kl. 17:36

    Denne så ut som perfekt mat for en som liker alt i ett-mat og med en forkjærlighet for Italia. Bokmerkes til senere bruk :)

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


