Den beste langpannesjokoladekaken… endelig!

13/08/2011 at 08:56 6 kommentarer

Denne uken var det bursdagsfeiring i familien. Jeg har alltid store planer om fancy, dekorative og lekre kaker jeg kan imponere med, gjerne i form av Star Wars-romskip eller tøffe actionfigurer, men tiden strekker selvfølgelig aldri til og jeg ender opp med en langpannekake. Derfor har det vært viktig for meg å finne den aller, aller beste oppskriften. Ja, slik at også de voksne kan kose seg (og kanskje bli litt imponerte?!). I vår fant jeg endelig verdens beste langpannesjokoladekake! Dette er en oppskrift jeg har fått av en venninne (Takk, Gry!), som har fått den av en venninne, som har fått den av en venninne osv. Jeg har allerede gitt den til flere venninner og nå deler jeg den med dere her.

Verdens beste langpannesjokoladekake

  • 6 dl sukker
  • 5 egg
  • 10 dl mel
  • 2 ts natron
  • 2 ts salt
  • 1 ts bakepulver
  • 4 ts vaniljesukker
  • 4 dl Oboypulver
  • 7 dl kefir
  • 350 g smeltet smør

Pisk sukker og egg til eggedosis. Tilsett resten av ingrediensene og pisk godt til en luftig røre. Hell røren i en smurt langpanne og stek på 200 grader i 30-40 minutter eller til kaken er gjennomstekt og kantene har trukket seg litt vekk fra sidene. Avkjøl kaken og dekk med glasur.

Sjokoladeglasur

  • 300 g melis
  • 150 g smør, romtemperert
  • 2 egg
  • 250 g smeltet sjokolade

Pisk smør, melis og egg til en luftig blanding. Bland i smeltet sjokolade og pisk godt.

Entry filed under: dessert, Familieliv, kake. Tags: .

Sult Saftig svinefilet

6 kommentarer Add your own

  • 1. mykstart  |  24/08/2011, kl. 10:48

    Oppskriften ser superfin ut! Men … Oboypulver??? Jeg vil da ikke bli ferska med det i huset! Det må da funke like bra, og enda bedre bare med kakao? Det å venne barna til en litt mørkere sjokoladesmak er jo også bra.
    Har en oppskrift som ligner litt.. den kalte vi for.. veldig internt og ser ikke bra ut når det skrives….for Drita Saftig. :)

    Finfin blogg, Hanne!

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  24/08/2011, kl. 13:42

      Jeg vet, men den smaker veldig godt. Du kan jo ta utfordringen med å bake den med kakao istedet for Oboy. Tipper det også blir veldig bra, for den er nok søt nok. Håper du i så fall poster en vurdering her.

      Svar
  • 3. matmisjonen  |  24/08/2011, kl. 13:43

    Takk forresten, May!

    Svar
  • 4. Gine  |  29/08/2011, kl. 08:29

    Bursdag nærmer seg og kanskje på tide å prøve noe nytt – blir alltid usikker – hvor stor er egentlig en langpanne? Hvilke mål brukte du?

    Tuuuusen takk!!

    Gine

    Svar
    • 5. matmisjonen  |  29/08/2011, kl. 09:12

      Denne er verdt å prøve. Jeg bruker en langpanne med ganske høye kanter som er 30×40 cm. Det er masse røre, så det fyller fint den langpannen som hører til ovnen din.

      Når jeg sier langpanne, mener jeg nok den som kommer med ovnen. Altså en stor på noe sånt som 35×40 cm.

      Svar
  • 6. detenemeddetandre  |  25/06/2013, kl. 18:28

    Takk for denne fenomenale oppskriften, lettvint og grei, og uventet saftig og god.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


