Høstsuppe?

29/08/2011 at 18:01 10 kommentarer

…Ja, nå går det mot høst. Det blir mørkere og mørkere, og de siste dagene har det regnet og regnet. Selv om vi lengter tilbake til sol og varme, er det nå og utover de norske grønnsakene er aller best. Det er bare å velge og vrake. Jeg prøver også å være flink til å bruke de billigere, litt mer ukurrante stykkningsdelene av dyrene. Når alle bare vil ha fileter, har vi jo et problem. Svineknoker er både fantastisk godt og ganske billig. Du kan fôre en hel hær for en hundrings. Dette er en klassisk kjøttsuppe kokt på røkt svineknoke. Jeg har brukt trykkokeren, men du kan selvsagt koke den i en gryte med lokk. Bare tredoble koketiden og hold halvparten av grønnsakene tilbake slik at de ikke koker i stykker. La dem koke med den siste halvtimen.

Suppe på røkt svineknoke

  • 1,5 kg røkt svineknoke
  • 1 rødløk, hakket
  • 3 hvitløksfedd, hakket
  • olivenoljen
  • 2 neper, i biter
  • 2 gulrøtter, i biter
  • 4-5 poteter, i biter
  • 1 skalk kålrot, i biter
  • 1 stor bunt løpstikke, hakket (kan erstattes med 1-2 buljongterninger)
  • salt og pepper
  • 1,2 l vann

Fres løk og hvitløk i olje i trykkokern. Ha i de andre grønnsakene og bland godt. Hell over vann og ha i salt, pepper og løpstikke. Legg svineknoken godt ned i og sett på lokket. Koke 1 time under trykk. Ta opp svineknoken og rens den for bein, skinn og fett. Ha kjøttet i biter tilbake i suppen. Server med godt brød.

Ang. buljongterninger. Jeg prøver å venne meg av med å bruke buljongterninger, men av og til trengs det en eller to. Jeg pleier å bruke økologiske fra Knorr. De inneholder ikke msg og har mindre salt. Svineknoker har mye smak, spesielt de røkte, så det kan være lurt å starte forsiktig og heller smake til suppen med buljong eller salt mot slutten av koketiden.

Entry filed under: kjøtt, suppe, svin. Tags: .

Matmisjonen på tur – et cateringoppdrag Kokeboklansering – Kraft byrå

10 kommentarer Add your own

  • 1. matmisjonen  |  29/08/2011, kl. 18:08

    Til Kristin,
    Her er suppe til deg. Tenker du må ha 4 svineknoker til 10-15 personer, og så tripler du grønnsakene. Du kan bruke det du vil av rotgrønnsaker, gjerne søtpotet, persillerot og sellerirot i tillegg til de jeg nevner. Poenget er å koke svineknokene i kraft med grønnsaker. De gir masse smak og blir fantastisk møre. Spørsmål?

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  30/08/2011, kl. 04:51

      Og en ting til… Ikke bruk tre ganger så mye buljong. Smak deg heller frem mot slutten av koketiden. De røkte svineknokene gir mye og ganske salt smak, så det kan hende det holder med et par terninger.

      Svar
  • 3. Kristin Oudmayer  |  29/08/2011, kl. 18:17

    Hei Hanne,

    Tusen takk for at du tok deg bryet : )

    Denne suppen både ser og høres svært god ut! Den vil jeg lage – selv om jeg ikke har trykkoker. Jeg elsker slike kraftige supper! Har du forslag til vin som passer til, også?

    Gleder meg!

    Svar
  • 4. Kristin Oudmayer  |  29/08/2011, kl. 18:25

    Lurer på en ting til – svineknoke, er det noe som muligens er vanskelig å få tak i?

    Svar
    • 5. matmisjonen  |  29/08/2011, kl. 18:40

      Nei, svineknoker skal ikke være vanskelig å få tak i. Kommer vakumpakket fra Gilde, og finnes i de fleste matbutikker med litt utvalg. Ang. vin så skal jeg høre med @matmisjonens vinekspert ;-D

      Svar
  • 6. matmisjonen  |  30/08/2011, kl. 08:36

    Her kommer litt generelt om vin til denne suppen, skrevet av min gode venninne og smarte vinorakel, Lene Aarnes Westerhaug i Kraft Byrå:

    Tørr sherry og suppe var esset i ermet hos mang en fornem frue går vi litt tilbake i tid. Sherryen bør likevel være av den mørkere, men tørre typen amontillado. Suppe og sjampis er et annet godt alternativ, velg i såfall en med litt fylde og kraft, gjerne en blanc de noir champagne med litt alder. Vil man ha vanlig vin hadde jeg gått for en pinot gris, den har et litt røykaktig preg som matcher den røkte knoken godt.

    Svar
  • 7. Kristin Oudmayer  |  04/09/2011, kl. 12:28

    Suppen ble fantastisk! Brukte søtpoteter og hadde også i sellerirot. Kraften ble så sterk og god i seg selv, at jeg bare trengte ørsmå mengder buljong. Gjestene skamroste maten og jeg har selvsagt fortalt hvor jeg fikk oppskriften fra :)

    Tusen takk!

    Svar
  • 8. matmisjonen  |  04/09/2011, kl. 18:47

    Så bra, Kristin! Takk for at du hjelper matmisjonen spre det gode budskap! Ekte mat til folket!

    Svar
  • 9. Beate  |  03/09/2012, kl. 14:53

    Hei Hanne

    Takk for at du deler så mange fine oppskrifter. Denne suppen har vært en innertier så langt, i flere sammenhenger.
    Kunne du gitt meg noen gode råd på beregning av mengde kjøtt og grønnsaker til en gruppe på 35?

    Mvh Beate

    Svar
    • 10. matmisjonen  |  05/09/2012, kl. 12:26

      Så utrolig hyggelig å høre! Dette er en av mine favoritter også. Man regner ca. 4 dl suppe per person, i hvert fall hvis man har brød til.Det betyr at du må opp i noe sånt som 14-16 liter. Ja, så kanskje en fem dobling av oppskriften? Sørg for å ha mye godt brød til, så går det nok bra uansett ;-D Lykke til! Og kom gjerne med en tilbakemelding på mengde!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


