Eplekake eller plommekake? Du bestemmer.

04/09/2011 at 10:08 Legg igjen en kommentar

Jeg innrømmer det. Jeg er ingen god baker! Brødbakingen har jeg fått mer eller mindre under kontroll etter mye og hard trening, men jeg er fremdeles ikke veldig god på å følge en kakeoppskrift slavisk. Ja, og ettersom jeg ofte kan finne på litt underveis, går det også galt innimellom. Heldigvis finnes det noen veldig greie oppskrifter. Denne er enkel og god, og jeg bruker den som et utgangspunkt for flere kaker. Oppskriften stammer fra boken Norsk & unorsk (Aschehoug), men jeg har tilsatt vaniljesukker. Ofte lager jeg denne bare som en eplekake i brødform. Her har jeg laget den i springform med litt mere røre, og for å lage Oppned plommekaken har jeg halvert oppskriften ettersom jeg brukte en liten rundform. Mange muligheter med andre ord.

Eplekake

  • 4 epler, i biter
  • 200 g smør
  • 2 dl sukker
  • 2 egg
  • 2 dl hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • mandelflak
  • perlesukker

Smør en brødform og ha i eplebitene. Smelt smør og sukker sammen i en gryte. Avkjøl litt og rør inn eggene, ett om gangen. Ha i mel, bakepulver og vaniljesukker og rør til en glatt røre. Hell røren over eplene i formen. Strø over mandler, litt perlesukker og evt. kanel. Dette kan droppes selvfølgelig. Stek kaken i ovnen ved 200 grader i 30-40 minutter. Blir den for mørk oppå kan den dekkes med aluminiumsfolie mot slutten av steketiden. Server stykker rett fra formen med vaniljeis til.

Til en springform økte jeg oppskriften en halv gang, altså 300 g smør, 3 dl sukker, 3 egg, 3 dl hvetemel, 3 ts bakepulver og 3 ts vaniljesukker. Stektiden ble opp mot 1 time og 15 minutter.

Oppned plommekake

  • ca. 10 plommer
  • 3-4 ss sukker
  • finrevet skall fra 1/2 lime

Del plommene i to og fjern steinen. Legg dem i en ildfast form og dryss sukker og limeskall over. Bak plommene i ovnen på 200 grader i ca. 20-30 minutter. Rør litt i plommene under steketiden. Legg plommene over i en smurt form uten for mye av saften. Lag røren til eplekaken over og hell den over plommene. Stek ved 200 grader i 30-40 minutter. Avkjøl kaken og hvelv den oppned over på et fat.

Entry filed under: dessert, kake, Oppskrifter. Tags: .

Bondens marked og årets sommerhits På fest med Hellstrøm

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


