Enda enklere brød – er det mulig?

16/09/2011 at 08:49 4 kommentarer

Jeg pleide å bake sånn ca. ett brød i året. Brødet ble alltid kompakt, tungt og ganske så tørt. Jeg fulgte den vanlige oppskriften med 50 g gjær og 1 times hevetid. Det var ikke særlig vellykket, ei heller inspirerende. En dag for to år siden bestemte jeg meg for å bli en god brødbaker. Jeg ville lage luftige brød med sprø skorpe og mye smak. Surdeigsbrød var greia, tenkte jeg. Med god hjelp fra Gerhard, mannen bak bloggen surgdeig.no, fikk jeg laget min egen surdeigskultur og etter en del prøving og feiling bakte jeg gode, saftige brød med mye smak og sprø skorpe. Selv Aftenpostens Yngve Ekern ble inspirert! (Les artikkelen her. Jeg er @StHanne) Det tok over et og et halvt år før jeg kjøpte brød igjen. Surdeig er nemlig lett å bake med når du kommer inn i en rutine hvor du baker ofte, men etter hvert gikk jeg lei av maskinen som måtte elte i 20 minutter, surdeigen som måtte ut og inn av kjøleskapet og mates i ny og ne. Jeg tok den jo til og med med på ferie! Så gikk jeg over til eltefritt (no knead) brød, det «moteriktige» brødet gjort populært av Jim Lahey. En som er blitt ekspert på eltefritt brød, er Ina som skriver bloggen Mat på bordet. Her finner du et tjuetalls varianter, samt en flott video som viser prosessen:

 

Etter hvert lærte jeg meg nok en teknikk. Min aller største brødblogger-helt, Martin, har dessverre lagt ned bloggen Pain de Martin, men den er absolutt verdt å ta en titt på. Der er det mye å lære. Sjekk ut blant annet Surdeigsskolen. Han er også den som lærte meg hvile- og brette-teknikken. Her er en video som viser den:

 

Ja, så etter å ha satt meg inn i alt dette, prøvd en haug med forskjellige oppskrifter og bakt flere hundre brød, har jeg kommet opp med min egen teknikk. Kall det gjerne latsabb-teknikken. Jeg ble nemlig så lei av å vaske mel av bordet hver gang jeg bakte, at jeg droppet det. Nå lager jeg brød med en kombinasjon av eltefritt- og hvile/brette-teknikken og bare dumper deigen direkte i gryten. Ikke noe maskin, ikke noe elting, ikke noe søl, ikke noe tull. Her er oppskriften på loff. En grov hverdagsvariant kommer senere, men det er jo tross alt helg.

Loff – «hurtigvarianten»

  • 400 g økologisk hvetemel
  • 100 g durumhvete
  • 15 g salt
  • 15 g fersk gjær, smuldret
  • 4 dl kaldt vann

Bland alle ingrediensene sammen i en stor bolle. Dekk bollen godt til med plast og la stå til heving i 1-3 timer. Ta litt kaldt vann på hendene og brett deigen over seg selv slik som på videoen over. Dekk bollen til med plast igjen og la stå i 30 minutter. Gjenta brettingen og hvilingen (30 minutter) to ganger til. Når du har brettet deigen for siste gang, setter du en jerngryte med lokk i ovnen og setter ovnen på 250 grader eller full guffe. Når deigen så har hvilt de siste 30 minuttene, tar du gryten ut, strør litt mel i bunnen og med en deigskrape «dumper» du deigen i gryten. Sett på lokket og stek i 40-50 minutter. Ta av lokket de siste 10-20 minuttene. Avkjøl brødet på en rist. Det har godt av å hvile noen timer før det skjæres i, men det er vanskelig å vente.

Langtidsvarianten

Denne deigen kan også settes kvelden før om du skal bake om morgenen eller om morgenen hvis du vil bake om kvelden. Ettersom den da får heve lenge trenger du bare å «brette» deigen (som i videoen over) en gang og så la den hvile ca. 1 time før den lempes over i gryten.

Langtidsheving gir mer smak og erstatter eltingen. Jeg burde sikkert si noe om hvilken effekt langtidsheving og bretting har på gluten, men det kan kanskje noen andre ta seg av (@hobbykokken?). Jeg bare smører meg en skive med nybakt brød, jeg. God helg!

Entry filed under: brød, Matnyttig informasjon, Oppskrifter, Triks og tips. Tags: .

Pico de gallo – den beste som finnes Lett laks med soya

4 kommentarer Add your own

  • 1. myfoodpassion  |  19/09/2011, kl. 21:04

    Elsker hjembakt brød. prøver alltid ut nye varianter.
    takk for tipset

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  19/09/2011, kl. 21:32

      Så bra! Fortell gjerne her hvordan det gikk.

      Svar
  • 3. Ina Westbye  |  23/09/2011, kl. 09:20

    Hei. Prøver å bake brødet, men med spelt og sammalt spelt. Men deigen ser litt flytende ut? Mye løsere enn på videoen!! Er det noe spesielt jeg kan gjøre? Skal bake det ut med siste heving og steking i ettermiddag

    Svar
    • 4. matmisjonen  |  23/09/2011, kl. 10:51

      Det er dessverre ikke bare bare å bytte ut hvetemel med spelt da spelt inneholder mindre gluten og ingen askorbinsyre og derfor er vanskligere å bake med. Spelt oppfører seg rett og slett veldig annerledes. Jeg har selv liten erfaring med spelt, men sjekk ut no-knead spelt-oppskriften til Mat på bordet.
      I ditt tilfelle ville jeg bare dumpet den bløte deigen i gryten og krysse fingrene. Lykke til!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


