Eple- og tranebærkompott – perfekt til ost

27/09/2011 at 07:07 Legg igjen en kommentar

Forrige uke ble jeg invitert på ost og vin hos en venninne. Jeg hadde egentlig lyst til å ta med en norsk ost ettersom utvalget og kvaliteten har blitt så veldig bra. Ostene fra blant annet Tingvollost, Eiker og Gangstad er alle verdt å prøve. Litt dårlig planlegging gjorde at jeg måtte handle på Meny på Grønland, like ved kontoret mitt. Der har de en ostedisk, men ikke en eneste norsk ost. Er ikke det rart? Jeg oppfordrer alle til å spørre etter norske oster i sin ostedisk, slik at vi har valget og ikke alltid må ende opp med franske oster. Jeg valgte tilslutt en upasturisert brie. Som tilbehør til osten lagde jeg en eple- og tranebærkompott. Den passer godt til flere oster, men ingenting slår en skive valnøttbrød, en heftig brie og denne kompotten.

Eple- og tranebærchutney

  • 6 epler, uten skall og kjerner, i små biter
  • 100 g tørkede tranebær
  • 6 ss sukker
  • 3 ss flytende honning
  • 4 ss ripsgelé
  • 1/2 dl balsamico

Ha alle ingrediensene i en gryte og kok opp. La det småkoke til det tykner og eplene er myke, 20-30 minutter. Avkjøl og server til ost eller som tilbehør til svin.

Entry filed under: eple, tilbehør. Tags: .

Brødpudding – frem fra glemselen Mer fisk til folket! Sitronlaks i en fei

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Abonner på kommentarene via RSS-strøm


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 204 andre følgere

