Ut på sopptur – tørket traktkantarell

04/10/2011 at 08:59 6 kommentarer

Det er gøy å gå på sopptur når man finner masse sopp! Jeg har bare vært på sopptur en gang før og da fant vi en kantarell etter mange timer i skogen. Etter det har jeg liksom ikke giddet å gå på sopptur uten å være garantert å finne sopp. Endelig fikk jeg overtalt en venninne til å ta meg med til et av disse hemmeligholdte soppstedene. Været var fantastisk og skogsbunnen var dekket av traktkantarell. Vi fant også piggsopp og kantarell, og fylte raskt kurvene våre.

Når man plukker sopp er det viktig å gå sammen med noen som har god kunnskap om sopp og kan skille de forskjellige typene fra hverandre. Man må ikke ta noen sjanser, for visse sopptyper kan være veldig, veldig giftige. Her er en god oversikt over de vanligste soppene – 8 matsopper og 3 giftsopper. Les mer om sopp og soppkontroll på Matportalen.

Da vi kom hjem stekte jeg en del av soppen. Den ble server til grillet modnet entrecôte, dampet asparges og nykål. Til dette lagde mannen min en helt fantastiske bearnaise. Å lage bearnaise selv kan virke litt skummelt, men det er virkelig verdt å prøve. Resten av soppen tørket jeg slik at jeg kan ha sopp utover høsten og vinteren.

Tørket traktkantarell

Rens soppen godt og legg den på en stekeplate dekket med bakepapir. Sett platen i ovnen på 35 grader, sett en tresleiv i døren slik at damp slipper ut og la dem ligge til tørk i ovnen natten over. Oppbevar soppen i lufttette glass.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Soyabraiserte svineknoker Tørket chili – Hot, hot, hot!

6 kommentarer Add your own

  • 1. Maria  |  13/10/2011, kl. 17:30

    Nå gleder jeg meg veldig til hva du skal gjøre med den tørkede soppen. Jeg får stadig tørket sopp av mine foreldre, og i tillegg arvet jeg Simens sopp da han flyttet til NY. Har du noen bra tips?

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  13/10/2011, kl. 17:50

      Planen er risotto med sopp! Det tror jeg blir knall. Hell kokende vann over soppen, så har du både sopp og kraft. Ellers driver jeg jo å utforsker det japanske kjøkkenet og tenker jeg kan bruke det i krafter etc. der. Når sant skal sies, spiste vi mesteparten av soppen fersk. Ja, så jeg kan godt arve litt tørket sopp av deg hvis du har for mye.

      Svar
      • 3. Maria  |  13/10/2011, kl. 18:35

        Kanskje jeg kan ta med meg soppen min, og komme på en liten workshop? Risotto høres også veldig godt ut. Gleder meg til du legger ut oppskrift!

  • 4. matmisjonen  |  14/10/2011, kl. 13:59

    Du er velkommen!

    Svar
  • 5. Risotto på tørket traktkantarell « Matmisjonen  |  18/10/2011, kl. 08:11

    […] så har man altså disse tørkede traktkantarellene… Hvordan skal man bruke dem? Jeg har laget en del risotto i det sist, og da er det jo logisk […]

    Svar
  • 6. Lone  |  18/10/2011, kl. 13:47

    Jeg vil også på workshop.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


