Eplecupcakes til halloween

16/10/2011 at 16:25 6 kommentarer

En av de få ulempene med å jobbe som matjournalist er at du får et litt rart forhold til sesongene. For eksempel lagde jeg halloween allerede i august og jul er jeg akkurat ferdig med. Dette fører ofte til at jeg er superinspirert når det står på, men innen kalenderen faktisk viser halloween eller jul, er jeg vel egentlig ferdig med det. Jeg bestemte meg allikevel for å legge ut en halloween-idé på bloggen. Som dere ser er det til og med en cupcake, noe jeg i hvert fall ikke skulle legge ut ettersom det er så mange som gjør det så mye bedre enn meg.

Det er ikke alltid like lett å komme opp med nye kakeoppskrifter. Dette skulle egentlig være en eplekake i en liten langpanne, og den skulle ha et marengslokk. Det var et heller mislykket konsept, men kaken i seg selv var veldig god og jeg skjønte fort at den gjorde seg bedre i små former. Ja, så her har dere det: Matmisjonens cupcake, festklar til halloween.

Eplecupcakes

9 store eller 15 små

  • 100 g smør, romtemperert
  • 240 g sukker
  • 3 egg
  • 100 g mørk sirup
  • 300 g hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 1/2 ts salt
  • 1 ts kanel
  • 1 1/2 ts vaniljesukker
  • 1/2 ts malt ingefær
  • 2 epler
  • 80 g grovhakkede nøtter (f.eks. valnøtter og mandler)

Pisk smør og sukker sammen til det er luftig. Tilsett eggene og pisk videre til en luftig røre. Pisk inn sirup, mel, bakepulver, salt, kanel og vaniljesukker. Riv eplene på den grove siden av rivjernet. Jeg tok ikke av skallet, men det er jo en smakssak. Vend inn epler og nøtter. Fyll røren i muffinsformer, og stek midt i ovnen på 170 grader i 30-35 minutter for store cupcakes. Steketiden vil være kortere for små. Avkjøl og pynt med kremostglasur. Jeg brukte en sprøytepose når jeg først skulle være litt jålete. Gravstøtten er en ferdigkjøpt Svampebob-kjeks som jeg dekorerte med litt av glasuren. Billene er mokkabønner som jeg festet lakrisben på ved å klippe opp lakrissnører og varme opp endene med et stearinlys. Da kan de «limes» på sjokoladen. Veldig enkelt, men veldig gøy.

Kremostglasur

  • 180 g smør, romtemperert
  • 180 g melis
  • 2 ts vaniljesukker
  • 200 g kremost

Pisk smør og melis glatt. tilsett vaniljesukker og kremost og pisk til en luftig glasur.

De er også fine når det ikke er halloween:

Entry filed under: eple, kake, Oppskrifter. Tags: .

Hverdagsfavoritt – Svinekoteletter og speltsalat Risotto på tørket traktkantarell

6 kommentarer Add your own

  • 1. ina  |  16/10/2011, kl. 18:02

    Glad for at du hadde overskudd til å tenke Halloween nå som det faktisk snart er Halloween :)
    Kjempefine cupcakes, ordentlig spooky….

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  16/10/2011, kl. 18:36

      Ha ha! Det er konkurranseinstinktet i meg ;-D

      Svar
  • 3. Kjøkkentjeneste  |  16/10/2011, kl. 20:01

    Kjempefine! Borer du hull i mokkabønnene for å få plass til lakrisklissene? Tenkte dette måtte bli kake til kakefredag på jobb nå når det nærmer seg halloween. Fine!

    Svar
    • 4. matmisjonen  |  16/10/2011, kl. 20:36

      Takk, Ina! Nei, ikke hull. Jeg bare smelter tuppen på lakrisen ved å holde det litt inntil flammen på et stearinlys. Det skal ikke mye til. Den varme enden smelter seg dermed inn i sjokoladen. De sitter jo ikke dødsgodt på, men det funker veldig bra, spesielt med hjelp av glasuren. Lykke til!

      Svar
  • 5. Tamara Nygård  |  18/10/2011, kl. 14:16

    Så flotte! Og tusen takk!!! Nå reddet du halloweenfesten jeg skal arrangere for dattra mi, Sto litt fast med tanke på kake :)

    Svar
    • 6. matmisjonen  |  18/10/2011, kl. 15:54

      Så bra! Jeg er glad for å kunne inspirere.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


