Laks med parmaskinke – til både hverdags og fest

23/11/2011 at 14:19 5 kommentarer

Denne retten har vært en favoritt i familien vår i mange år og går under navnet «Parmalaks». Dette er en rask hverdagsrett, men også en lekker selskapsrett. Skal jeg være ekstra «gourmetaktig», salter jeg laksen litt ekstra godt og har frøene fra 1/2-1 vaniljestang i ertepureen. Retten går da fra å «bare» være «Parmalaks» til «Laks rullet i parmaskinke på en seng av ertepuré med vanilje» eller noe sånt. Ikke dårlig. Jeg serverer fisk og ertepuré med ovnsbakte poteter og balsamicosirup.

Parmalaks

Til 2 voksne og 2 barn

  • 1 salmalaksfilet (ca. 500-600 g)
  • 1 pakke parmaskinke (ca. 6 skiver)
  • salt og pepper
  • litt olivenolje og smør
  • 500 g frosne erter
  • 2-3 ss smør
  • 2-3 ss kremfløte

Del fisken i seks porsjonsstykker. Ha på salt og pepper, og rull hvert stykke inn i en skive parmaskinke. Legg fiskestykkene i en ildfast form med litt olivenolje i bunn. Pass på at det er litt mellomrom mellom fiskestykkene. Legg en liten klatt smør på toppen av hver og stek øverst i ovnen på 200 grader i ca. 10 minutter. Du kan få skinken sprø ved å sette på grillelementene i et par minutter.

Kok ertene i lettsaltet vann til de er møre. Hell av vannet og tilsett smør, fløte, litt salt og pepper. Kjør ertene til en glatt puré med en stavmikser.

Entry filed under: fisk. Tags: .

Akkurat nå… rosenkål Ingen sure miner, bare masse klementiner – Klementin- og vaniljekake

5 kommentarer Add your own

  • 1. Elisabeth  |  02/12/2011, kl. 19:30

    Denne retten var supergod!
    Lagde den i dag til stor glede for alle middagsgjester:)

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  02/12/2011, kl. 20:13

      Så hyggelig å høre. God helg!

      Svar
  • 3. Torill  |  07/01/2012, kl. 18:11

    Har laget retten, veldig god. Du tar superfine bilder, er du fotograf? Hva slags kamera?

    Svar
    • 4. matmisjonen  |  08/01/2012, kl. 10:12

      Så bra at retten falt i smak. Hadde faktisk denne lakseretten selv til middag i går. Barna mine elsker den.

      Og takk for skryt for bildene. Ja, jeg er utdannet fotograf og har en Bachelor of fine art (med foto og design) fra Columbus college of art and design i USA. Jeg jobbet i 10 år som reklame/mote-fotograf i Oslo, før jeg begynte å skrive mer og mer. De siste 5 årene har jeg i hovedsak jobbet som journalist, men tar selvsagt en del bilder også.

      Jeg fotograferer med et litt gammelt Nikon D200 med et Nikon 60mm F2.8 micro-objektiv. Veldig snart skal jeg kjøpe nytt kamera og valget faller nok på et Nikon D7000. Jeg er ikke så veldig opptatt av utstyr, men det er avgjørende at jeg jobber med et speilreflekskamera. For å få en god stemning i bildene, er det fint å kunne styre dybdeskarpheten. Det skjer mye når ikke alt i bildet er skarpt. Jeg jobber også stort sett kun med dagslys, noe som selvfølgelig er en utfordring i disse dager. Ellers har jeg et ganske bevisst forhold til styling og er veldig heldig fordi jeg jobber i et fellesskap med andre fotografer/matskribenter som har masse ting og tang som gjør seg fint på bilder. Uansett er det viktig å innse at fine matbilder er veldig vanskelig å ta, og at man ofte må jobbe veldig hardt for å mestre det. Bare spør om du lurer på noe mer.

      Svar
  • 5. Torill  |  08/01/2012, kl. 16:24

    Tusen takk for langt og utdypende svar. Ja, jeg tenkte nok at du var en garvet fotograf, det er ikke mange som har like fine bilder som deg i bloggene sine.
    Jeg selv er jo fullstendig amatør, men har fått øynene opp for hvor viktig det er med fine matbilder i bloggene. Jeg skulle gjerne lært mer, men på fotokurset til Matbloggsentralen har jeg ikke mulighet til å delta.
    Jeg har speilrefleks, Canon EOS et eller annet. Fungerer helt fint for meg. Nå skal jeg en tur til Hong Kong og lurer på om jeg skal investere i et nytt, men har jo ikke peiling egentlig.
    Når det gjelder styling så ser jeg jo hvor viktig det er også. Skjønner at matfotografering er litt mer enn bare å trykke på knappen ;o).

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


