Marsipansmåkaker – vår julefavoritt

02/12/2011 at 08:49 32 kommentarer

Jeg er ikke en av de som nødvendigvis er så opptatt av syv sorter til jul, men for noen år siden prøvde jeg å oppdatere de klassiske syv sortene til en litt mer moderne variant som også inkluderte konfekt. Mine egne syv sorter, om du vil. I prosessen dukket det opp noen nye favoritter, blant annet disse marsipansmåkakene. Vi får se om jeg kommer gjennom syv sorter i år, men de deilige småkakene med marsipan og tranebær er blitt et must for de voksne i familien. De er aller best nystekte, så jeg pleier å ha deigen pakket inn i plast i kjøleskapet (holder ca. 1 uke) og baker opp noen hver gang lysten melder seg. Oppskriften kan dobbles uten problem. De ser kanskje ikke så spennende ut, men de er myke, saftige og fulle av julesmak.

Marsipansmåkaker

  • 175 g hvetemel
  • 100 g ekte marsipan* (f.eks. Odense)
  • 100 g smør, romtemperert
  • 50 g melis
  • 2 eggeplommer
  • 100 g tørkede tranebær
  • 1 eggehvite til pensling, lettpisket

Kjør mel, marsipan, smør, melis og eggeplommer i en kjøkkenmaskin med knivblad til deigen samler seg i en glatt klump. Hell den ut på bakebordet og kna inn tranebærene. Rull deigen i små kuler, ca. 3 cm i diameter, og legg dem med litt mellomrom på en stekeplate dekket med bakepapir. Bruk en gaffel og press dem forsiktig litt flatere. Pensle småkakene med eggehvite og stek dem i ovnen på 180 grader i ca. 10 minutter. De skal bli lys gylne, men være litt myke.

*Det er viktig å bruke ekte marsipan her, det vil si marsipan med et høyt innhold av mandler. Det er kun ekte marsipan som tåler steking.

Entry filed under: kake. Tags: .

Asiatisk ribbe – i påvente av juleribben Smørflyndre – ingen smørkrise her

32 kommentarer Add your own

  • 1. Magne D. Antonsen  |  02/12/2011, kl. 15:05

    Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    Svar
  • 2. Jay  |  02/12/2011, kl. 17:06

    Mmmm! Hvordan går jeg frem uten kjøkkenmaskin?

    Svar
    • 3. matmisjonen  |  02/12/2011, kl. 17:22

      Hvis du grovhakker marsipanen, kan det nok fungere med en vanlig elektrisk visp. Ellers er det vel bare å ta hendene fatt og kna deigen sammen. Da ville jeg nok lagt deigen i kjøleskapet en liten stund før utbaking. Lykke til!

      Svar
  • 4. Tone  |  02/12/2011, kl. 18:20

    Hei
    Disse ser veldig gode ut;)
    Jeg er ikke så glad i tranebær men går det an å bruke sjokolade?

    Svar
    • 5. matmisjonen  |  02/12/2011, kl. 18:49

      Jeg har ikke prøvd med sjokolade, men det går sikkert fint. Det går også fint å lage dem uten noe og ha for eksempel mandelflak på toppen. Kos deg!

      Svar
  • 6. bjblum  |  02/12/2011, kl. 19:17

    Har fått smake de…. må bare ha mere !!!

    Svar
  • 8. Randi  |  03/12/2011, kl. 11:47

    Hei.
    Fant deg via VG. Hva er høyt innhold av mandler ca i % – Holder dagligvaremarsipan?
    Randi

    Svar
    • 9. matmisjonen  |  03/12/2011, kl. 13:29

      Den bør nok inneholde over 50% mandler. Odense har en som heter Ekte marsipan (lilla pakke) som du får kjøpt i butikk. Lykke til!

      Svar
  • 10. Kristin  |  03/12/2011, kl. 21:38

    Hei !

    Hvor lenge kan du ha deigen liggende i kjøleskapet før den blir dårlig?

    Svar
    • 11. matmisjonen  |  03/12/2011, kl. 22:44

      Jeg tør ikke å anbefale å ha deigen liggende i kjøleskapet mer enn i en uke (fint i romjulen). Den kan jo også fryses, men hos oss er ikke dette noe problem da disse småkakene forsvinner fort.

      Svar
  • 12. Hege  |  03/12/2011, kl. 21:49

    Du skriver at du bruker ha den liggende i kjøleskapet,
    hvor mange dager kan en slik deig ligge i kjøleskapet?

    Svar
  • 14. Knut Thorstensen  |  04/12/2011, kl. 13:50

    nå har jeg familiemedlemmer som er diabetikere og jeg er en forhendværende kokk .hvordan skall jeg gå frem for å lage disse kakkene uten å bruke enten melis eller sukker og hvor mye trenger jeg da av erstatnins mengen for at de skall være like gode i smakstilsetttningen uten at det skall gå utover blodsukkeret til de som blir servert slike kaker …ps jeg hadde også vært glad for omm dere også har andre jule bakster som er eignet for diabetikkere med venlig hilsen mascoth.

    Svar
    • 15. matmisjonen  |  04/12/2011, kl. 18:28

      Dette er dessverre ikke en blogg der det blir tatt hensyn til diabetes eller allergier ettersom ingen nær meg lider av dette. Jeg er nok mer interessert i å fremme mat laget fra bunnen av med skikkelige råvarer. Jeg har heller ingen erfaring i gjøre om på oppskrifter som denne, sånn at den blir tilpasset en spesiell diett. Ja, så her har jeg rett og slett ikke noe godt svar, annet enn at du sikkert har mer kompetanse enn meg og må prøve deg fram selv. Sorry altså.

      Jeg er litt usikker på om du mener meg (dette er en selvstendig blogg) eller VG når du etterlyser mere julebakst for diabetikere, men jeg må dessverre opplyse om at du nok ikke vil finne det her. Jeg er der i mot sikker på at det finnes andre blogger der ute som har oppskrifter som er tilrettelagt diabetikere. Lykke til.

      Svar
  • 16. Mari  |  04/12/2011, kl. 16:05

    Wow, disse ser gode ut! Hvor mange kaker blir det på en porsjon?

    Svar
    • 17. matmisjonen  |  04/12/2011, kl. 18:19

      Takk! Det blir 20-24 stykker.

      Svar
  • 18. Elin Slenes  |  04/12/2011, kl. 19:58

    Nammm. Jeg gleder meg til julebaksten i år!

    Svar
  • 19. Kari  |  04/12/2011, kl. 22:29

    Disse så gode ut! Kan de fryses?

    Svar
    • 20. matmisjonen  |  04/12/2011, kl. 23:29

      Som sagt så er disse helt klart best når de er nystekte. Da er de saftige og gode. Mine blir alltid spist opp med en gang, så jeg har aldri rukket å teste ut det å fryse dem. Jeg vil nok heller anbefale å fryse deigen, men hvis du tester det å fryse dem, er det veldig fint om du forteller hvordan det gikk.

      Svar
  • 21. Mali Grande  |  05/12/2011, kl. 10:08

    Har akkurat bakt disse, og de smaker kjempe godt! Tusen takk for den nydelige oppskriften. Jeg har ikke kjøkkenmaskin, men med romtemperert smør knadde jeg deigen sammen med hendene, det var ikke noe problem (men man må tåle å bli litt klissete på fingrene). Jeg har veldig lyst til å sende en boks med disse til mine besterforeldre, hvor lenge kan disse kakene oppbevares i en boks? og holder de seg myke, eller blir de hardere etter hvert?

    Svar
    • 22. matmisjonen  |  05/12/2011, kl. 13:23

      Så flott at de smakte! Kakene er som sagt best når de er nystekte og myke. De vil bli hardere (og tørrere) etterhvert, men den gode smaken er jo der og tranebærene holder seg jo saftige. I teorien kan de helt sikkert oppbevares i en kakeboks i et par uker, men som sagt vil de jo forandre konsistens.

      Svar
  • 23. Yvonne Søndergaard  |  05/12/2011, kl. 10:26

    ang diabetes kan du lage marsipan selv med skolede malte mandler,eggehvite og sukrin melis eller lage melis i blender av fruktose. Du kan også bruke mandel mel sammen med evt. spelt og fiberhusk istedenfor hvetemel eller bytte ut litt slipp fantasien og gode sunne råvarer løs!!
    Gammel husmor uten diabetes

    Svar
    • 24. matmisjonen  |  05/12/2011, kl. 13:23

      Så flott! Takk for fine tips!

      Svar
  • 25. Lene  |  05/12/2011, kl. 10:31

    Disse er jeg bare NØDT til å prøve – de ser utrolig gode ut!

    Har igrunn bare ett spørsmål; nå som det er smørkrise (dvs tomt i butikken for smør) – kan man bruke noe annet ??

    Svar
    • 26. matmisjonen  |  05/12/2011, kl. 13:29

      Jeg har selv ennå ikke gått tom for smør, så jeg har ikke måtte ty til alternative løsninger enda. Kanskje det funker å droppe smøret og tilsette mer marsipan? Ellers går det jo fint å lage smør selv. Sjekk ut smøroppskrift og framgangsmåte hos [kjøkkentjeneste] eller Matmeg Lykke til!

      Svar
  • 27. SallySwing  |  05/12/2011, kl. 11:28

    Åh! Disse ser himla gode ut :) må testes!

    Svar
  • 28. Nacurious  |  05/12/2011, kl. 13:50

    Åh, marsipansmåkakene ser kjempegode ut! Kanskje jeg prøver å lage dem innen jul? Marsipan er helt klart min favoritt, så jo flere bakerkunstverk med marsipan, jo bedre. ;-)

    Svar
  • 29. Pittelillemeg  |  12/12/2011, kl. 22:44

    Disse har jeg nå prøvd, og elsket de! :D Tusen takk for at du delte denne oppskriften med oss!

    Lurer forøvrig på hvor lenge de holder seg OK i en tett kakeboks? Jeg skal hjemover, og vurderer å lage til en stor boks med diverse småkaker, blant annet disse. Men av ulike grunner så må boksen stå en halvannen uke før de kan takes frem. Holder de seg OK om de står kaldt og tørt?

    Svar
    • 30. matmisjonen  |  13/12/2011, kl. 18:17

      Så hyggelig at de falt i smak! Jeg har ingen erfaring med å lagre dem, annet enn at jeg vet de blir litt tørrere. Jeg kan dessverre ikke si annet at du får prøve. Så ille kan det jo ikke bli ;-D Skriv gjerne erfaringen din her, slik at andre kan dra nytte av den. På forhånd takk og lykke til!

      Svar
  • 31. S.L.S  |  14/12/2011, kl. 21:14

    Mmmmm.Dette ser godt ut og skal prøves.Men jeg lurte på en ting.Den eggeplommen,Skal den kokes først?Eller er det bare å putte oppi som rå?På forhånd takk :-)

    Svar
    • 32. matmisjonen  |  15/12/2011, kl. 00:09

      Eggeplommene skal være rå når de blandes inn i deigen. Og så blir de varmebehandlet når kakene stekes. Lykke til!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


