Perfekte krumkaker og litt familiehistorie

11/12/2011 at 12:24 1 kommentar

Krumkaker har alltid vært min julefavoritt. Fra jeg var liten husker jeg farmors krumkaker, sirlig dandert på porselensfat. Som ungdom bakte mor og jeg krumkakene sammen, i et stort, tungt og gammelt krumkakejern. Da jeg bodde flere år i USA ble krumkaker sendt over og jeg spiste hver smule med hjemlengsel. I voksen alder fikk jeg lenge krumkaker levert på døren av en god familievenn, hver eneste jul. Nå tar jeg saken i egne hender, så de siste årene har jeg bakt krumkakene selv. Men uansett, uten krumkaker blir det ingen jul.

Farmoren min het Winsnes til etternavn og var etterkommer av Hanna Winsnes. Hanna Winsnes var prestefrue og forfatter. Det var hun som skrev det som regnes som den første kokeboken i Norge, Lærebog i de forskjellige Grene af Husholdningen. Det er da ekstra morsomt at jeg, hennes tipp tipp tipp oldebarn, nå lever av matformidling. Her kan jeg jo også for moro skyld nevne at barna mine heter Blumenthal til etternavn. Samboeren min er dessverre ikke i slekt med Heston Blumenthal, en av verdens beste kokker, men litt gøy er det jo.

Tilbake til krumkakene… I år tenkte jeg at jeg skulle gå tilbake til Hanna Winsnes sine oppskrifter. Hun har mange forskjellige varianter av krumkaker. Jeg valgte nr. 2 og synes resultatet ble veldig bra. Etter flere års erfaring vet jeg at krumkakene forsvinner fort, så om jeg må bake flere i år er det kanskje spennende med mandelkrumkaker eller oppskriften med bare eggeplommer? Her er den jeg brukte denne gangen:

Krumkager No. 2.    9 Æg slaaes med 3/4 Pund Sukker 3/4 Pund afklaret Smør,
deri kommes 1 Pund Hvedemeel, Caneel og Cardemomme og
en Pægel Vand. Dette er omtrent til 15 Personer.

Etter litt research på nettet fant jeg ut av de gamle målenhetene, så her kommer en oppdatert oppskrift:

Krumkaker nr. 2

  • 9 egg
  • 400 g sukker
  • 400 g smør, smeltet (evt. klaret smør (ghee) om du gidder eller har)
  • 500 g hvetemel
  • 1 ts kanel
  • 1 ts kardemomme
  • ca. 2,5 dl vann

Pisk sammen egg, sukker og smør. Ha i det tørre og pisk til en glatt røre. Spe med vannet. Du kan godt ha i litt mer vann om du ønsker en tynnere røre. Her kommer det an på om du liker krumkakene ekstra tynne og sprø eller litt tykke og seige. Stek gylne kaker i et krumkakejern og rull dem sammen med for eksempel en matpinsett. Jeg velger å rulle alle til jevne ruller og ikke kremmerhus. Da er de lettere å oppbevare etter som de tar mindre plass, og så liker jeg å spise dem ved «å skrelle» meg innover i rullen. Du kan selvfølgelig forme dem som du vil.

Entry filed under: kake. Tags: .

Ostekake med julevri Hjemmelagde pepperkaker og årets pepperkakehus

1 kommentar Add your own

  • 1. Torill  |  12/12/2011, kl. 15:11

    Kjempemorsomt da :o) Både med Hanna Winsnes og Blumenthal. Og krumkaker er en favoritt her i huset også.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


