Soyamarinert laks – et sunt og friskt avbrekk

16/12/2011 at 08:59 2 kommentarer

Innimellom julens pinnekjøtt, ribbe og krumkaker får jeg en sterk trang til å spise rå fisk. Og da mener jeg ikke rakfisk dynget ned med smør og rømme, men sushi eller andre asiatiske varianter, gjerne med friske, syrlige smaker og freshe grønnsaker til. Dette er en oppskrift jeg har ”stjålet” av en venninne. Den er helt sinnsyk god og lages mens risen koker. Dropper du risen, tar det deg ti minutter. Perfekt mat når du har fått dosen med tung julemat.

Soyamarinert Salma

  • 250 g salmalaks eller annen rå laks uten skinn og bein
  • 2 vårløk, i skiver
  • 1 neve koriander
  • 2-3 ss sesamfrø
  • 3 ss søt soyasaus (ketjap manis)
  • 3 ss salt soyasaus
  • saften fra 1 lime

Skjær laksen i tynne skiver eller små biter. Ha den i en bolle sammen med vårløk, hakket koriander og sesamfrø. Hell over soya og limejuice, og bland godt. Server med varm ris til.

Denne porsjonen kan jeg fint spise alene hvis jeg er sulten. Det er bare å lage mere hvis dere er flere. Det går også an å blande inn avocado og pak choy for eksempel.

Oppskriften har tidligere vært publisert som et gjesteblogginnlegg hos Hobbykokken.

Entry filed under: fisk. Tags: .

Hjemmelagde pepperkaker og årets pepperkakehus Matmisjonen… mer enn en blogg

2 kommentarer Add your own

  • 1. kjoekkentjeneste  |  06/01/2012, kl. 11:52

    Jeg laget denne forleden dag, den minnet meg så mye om smakene vi hadde i Vietnam – eksotisk men ikke så hot som for eksempel maten fra Thailand.

    Dessverre fikk jeg ikke tak i Salma, men jeg brukte en ny type torskeloin rå (ikke Strøm – husker ikke navnet). Den fungerte også godt smaksmessig. Til guttene, som ikke er sååå begeistret for rå fisk, stekte jeg såvidt laksefileter og brukte marinaden som saus, rett og slett. God middag. :)

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  06/01/2012, kl. 12:43

      Så bra! Ja, det er et godt utgangspunkt for flere varianter. Sausen blir jo deilig søt, syrlig og salt… En av de beste kombinasjonene, spør du meg.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


