Eksotisk blomkål

06/01/2012 at 10:12 2 kommentarer

Blomkål har lange tradisjoner i det norske kjøkkenet. Den har vært dyrket her siden 1600-tallet, men kommer opprinnelig fra landene rundt Middelhavet. Selv om den norske sesongen er over, er dette perfekt vintermat. Blomkålen kan spises rå, dampes eller kokes, moses til puré og suppe eller bakes i ovnen som her. Jeg har tilsatt spisskummen, ett av mine favorittkrydder, og serverer den med en saus av feta, yoghurt og mynte. Spis denne retten som et enkelt middags- eller kveldsmåltid, eller som tilbehør til lam, okse eller annet kraftig kjøtt.

Bakt blomkål med fetasaus

  • 1 blomkål
  • 2-3 ss olivenolje
  • 1 ts hel spisskummen
  • 1-1 1/2 ts malt spisskummen
  • 1/2 ts salt
  • litt nykvernet pepper
  • 300 g feta
  • 250 g gresk yoghurt
  • 1 liten neve fersk mynte

Del blomkålen i små buketter. Ha dem i en ildfast form og hell over olje. Ha over krydderet og bland godt. Bak i ovnen på 225 grader i 20-30 minutter. Rør et par ganger underveis. Ha feta, yoghurt og mynte i en kjøkkenmaskin med knivblad og kjør til en glatt saus. Server blomkålen med sausen over.

Entry filed under: Oppskrifter, vegetar. Tags: .

Pasta med ertepesto – grønt og godt Jeg fant, jeg fant… Amalfi-sitroner

2 kommentarer Add your own

  • 1. kjoekkentjeneste  |  06/01/2012, kl. 11:26

    Jeg gleder meg hver gang til å klikke meg inn hit. Alltid fine oppskrifter og fantastiske bilder!

    Tusen takk for mange fine innlegg og masse inspirasjon. Gleder meg til samarbeid i 2012!

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  06/01/2012, kl. 12:42

      Takk, snille Ina! 2012 blir et bra år! Det føler jeg på meg.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


