Kimchi – verdens sunneste rett

27/01/2012 at 10:48 4 kommentarer

I nærmiljøet mitt her på Ullern florerer det ikke akkurat med spennende spisesteder. Det er hyggelig med frokost eller lunsj på Grønn, men både Kaktus Mat & Vinhus, La Donna dei tuffi og Mats & Martin har skuffet meg. Det var derfor med stor glede jeg oppdaget TinTin, en japansk/koreansk(!) perle på Lysaker stasjon(!). Til tross for at de helt sikkert selger mest sushi, var det den koreanske menyen som fristet meg. Det er jo også en bekreftelse på autenstik mat når flere av bordene var fylt opp av mennesker som pratet livlig i vei på koreansk. Jeg bestilte klassisk Bibim Bab med misosuppe og kimchi til. Det smakte utrolig godt. Det minnet meg også på hvor godt jeg synes kimchi er. Det har vært perioder da jeg har fråtset i denne koreanske nasjonalretten støtt og stadig, men det er så alt for lenge siden. Nå skal jeg lage kimchi igjen, og det håper jeg du vil også.

I tillegg til å smake veldig godt, er kimchi blitt kåret til verdens sunneste mat og her kan du lese om hvorfor. Det finnes flere hundre varianter, men dette er et godt sted å starte, så kan du etterhvert justere og tilpasse din egen blanding. Jeg lærte å lage kimchi av Palatist som har sin egen variant her.

Kimchi (fermenterte grønnsaker)

  • 1 liten kinakål (evt. nykål el. hodekål), snittet
  • 1 bunt gulrøtter (5-7 stk.), finskivet
  • 10-15 reddiker, finskivet
  • 2 strøkne ss salt
  • 2-3 ss fiskesaus
  • 3-4 cm ingefær
  • 2-3 chili, evt. med frø
  • 1 kinesisk hvitløk

Jeg bruker den skjæreskiven som gir de tynneste skivene på MagiMixen til gulrøttene og reddikene, og snitter kålen for hånd. En mandolin gjør også nytten.

Bland kinakål, gulrøtter og reddiker med salt og fiskesaus. Finhakk ingefær, chili og hvitløk ved å kjøre dem i en kjøkkenmaskin med knivblad. Vend blandingen godt inn i grønnsakene. Ha alt over i en litt stor plast- eller glassbolle eller boks. Du kan foreksempel bruke en gammel, avkuttet 5 liters dunk med Imsdal eller disse oppbevaringsglassene fra Bodum. Press blandingen godt ned i og dekk til med en tallerken e.l. som dekker hele flaten godt. (Til nød kan du bruke aluminiumsfolie, men det er visstnok ikke så lurt sånn helsemessig). Sett en vekt oppå, f.eks. en 1,5 liter brusflaske fylt halvveis opp med vann. La kimchien stå under press på kjøkkenbenken i 3 dager. Du kan smake etter to. Dannes det veldig mye væske, kan noe helles av underveis. Kimchien kan oppbevares i en lufttett boks eller på syltetøyglass i kjøleskapet i flere uker.

Tips! Det er også godt med rettich og blomkål i.

Tips! Det er ikke noe godt om kimchien blir for salt, så begynn forsiktig. Hvor sterk du vil ha den kommer jo også an på hvor tøff du er, så her må du prøve deg fram i forhold til mengden chili. Det er godt når den er sterk, men det finnes jo grenser.

Kimchi kan spises til alt; f.eks. som tilbehør til kjøtt og fisk, som snacks til øl, sammen med sushi eller blandet inn i supper og nudelretter.

(Deler av dette innleget har tidligere vært postet som et gjesteinnlegg hos Hobbykokken)

Entry filed under: Oppskrifter. Tags: .

Jordskokksuppe – en julegave(!) Tomatsaus – laget på gamle grønnsaker

4 kommentarer Add your own

  • 1. Liza  |  30/01/2012, kl. 20:04

    Har ennå ikke vært på Tin Tin men mine venniner i Ullern område som bodde i Korea samtidig med meg, sier at Bibim bapen er god.
    Morsomt at flere liker koreansk:)
    Ha en fin kveld
    Liza

    Svar
  • 2. matmisjonen  |  01/02/2012, kl. 05:38

    Jeg har dessverre aldri vært i Korea, men elsker koreansk mat.

    Svar
  • 3. kia  |  08/10/2013, kl. 22:53

    skal det ikke veske i denne blandingen før den settes under press

    Svar
    • 4. matmisjonen  |  11/05/2014, kl. 13:33

      Nei! Grønnsakene danner sin egen væske. Sorry sent svar, men denne bloggen er ikke særlig aktiv lenger.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


