Formkake med sitron – tøffere enn du tror

24/02/2012 at 09:01 3 kommentarer

Det har samlet seg opp en del Amalfi-sitroner som har vært igjennom både film- og fotoopptak, så jeg har måtte finne på morsomme ting å bruke dem til. En god formkake bør ikke undervurderes, og denne er deilig og saftig, også dagen derpå. Sitronkaker blir enda bedre med disse sitronene, men uansett hvilke du bruker bør du velge økologiske sitroner når du skal bruke skallet. I skallet på konvensjonelt dyrkede sitroner sitter det nemlig masse sprøytemidler. Disse for du ikke vasket bort. Uansett hva folk måtte mene om hvor skadelig spørytemidler er, vil i hvert fall ikke jeg ha det i meg om jeg kan unngå det.

Formkake med sitron

  • 230 g smør, romtemperert
  • 460 g hvetemel
  • 1-1,5 dl sitronsaft (fra 2 sitroner)
  • 2 ss finrevet sitronskall
  • 1 ts finrevet ingefær
  • 1 ts salt
  • 1 ts bakepulver
  • 560 g sukker
  • 6 egg
  • 300 g lettrømme

Pisk sammen smør og sukker til hvitt og luftig. Ha i ett og ett egg. Pisk godt mellom hvert egg. Ha i sitronsaft og bland godt. Bland mel, sitronskall, ingefær, salt, bakepulver og sukker i en bolle. Tilsett melblandingen og rømmen vekselvis i puljer til alt er godt blandet. Ikke rør for mye. Smør en formkakeform med smør og dryss den med mel. Jeg fikk litt røre til overs som jeg fordelte i noen muffinsformer. Stek kaken på 170 grader i 1 – 1 1/2 time. Blir den for mørk på toppen kan den dekkes til med aluminiumsfolie. La den avkjøle seg på rist før den hvelves ut og avkjøles videre. Jeg rørte sammen melis og eggehvite til en glatt glasur, og smaksatte den med noen dråper sitronsaft.

Entry filed under: kake, Oppskrifter. Tags: .

Skrei – fantastisk råvare i sesong nå Bare barnemat – Kylling- og laksespyd på menyen

3 kommentarer Add your own

  • 1. Ugla  |  24/02/2012, kl. 09:21

    Sitronkake brukte bestemor å bake. Nå fikk jeg ordentlig lyst til å bake en slik selv.
    Ha ei riktig fin helg!

    Svar
  • 2. Anna Marie Jensen  |  24/02/2012, kl. 10:11

    Jeg ser og ser, leser til øyet blir stort og vått. Men jeg er ikke «kar» om å finne sitronsaft i oppskrifta. Bare sitronskal ;)
    Men denne skal bakes i helga åkkesom :-D

    Svar
    • 3. matmisjonen  |  24/02/2012, kl. 12:01

      Takk! Her har det gått litt fort i svingene, men nå er oppskriften riktig. Det skal være sitronsaft også… Kos deg med kaken. Den er god.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


