Litt om boken…

21/03/2012 at 08:44 6 kommentarer

En smakebit:

Som de fleste nå har fått med seg lager jeg bok. Boken med arbeidstittelen «Matmisjonen – 10 matbloggere om ekte mat» (eller kanskje «Matmisjonen – ekte mat fra 10 bloggere»?) kommer ut på Cappelen Damm i september. Veien fra idé til bok er ganske lang, og nå er jeg midt i den mest hektiske perioden. Allerede høsten 2010 dukket ideen opp om å lage denne boken. Jeg fikk med meg ni andre matbloggere (Cecilie fra Lekkermunn, Lene fra Kraft byrå, Ina fra Mat på bordet, Ina fra Kjøkkentjeneste, Olav fra Hobbykokken, Henrik fra Palatist, Mari-Louise fra Veggisbloggen, Louise fra Restemat og Tor Erik fra Ordentlig mat), og ideen min var at vi sammen skulle lage en kokebok med mening. Og nå blir den til virkelighet.

Mars er måneden da alle bilder skal fotograferes og manus ferdigstilles. Som redaktør av boka holder jeg nå på å håndtere alle bidragene, redigere oppskrifter, skrive alt det andre som skal skrives og fotografere over 100 bilder (med god hjelp fra Cecilie). Min flinke samboer skal designe boken og legger i disse dager siste hånd på selveste forsiden. Veldig spennende!

Det å lage bok er både gøy og skummelt. Og veldig tidkrevende. Jeg blir litt trist over at det ikke dukker opp noen ny oppskrift her på bloggen, men håper dere alle er tålmodige med meg. Jeg kommer sterkere tilbake.

PS! Hvis noen vil teste oppskrifter til boken, kan dere skrive en e-post til meg på hanne@cowtown.no

Sånn ser jeg ut når jeg jobber. Fotograf med forkle. Bildet er tatt av Cecilie (Lekkermunn)

Entry filed under: jobb, Nyheter. Tags: .

Matmisjonen får ny profil… Kikert- og avokadopålegg – sunt og godt

6 kommentarer Add your own

  • 1. Maria V. Bondeson  |  21/03/2012, kl. 11:36

    Kjempemorsomt, gleder meg til å se resultatet! Tviler ikke på at dette blir en knallbok :)
    Maria B.

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  21/03/2012, kl. 14:47

      Takk, Maria! Gleder meg til den er ferdig og vi kan vise den fram.

      Svar
  • 3. Eva Høydalsvik  |  21/03/2012, kl. 20:11

    Bra bok, gleder meg til å se den! Men tittelen…kan bli bedre. Jeg ser det er en arbeidstittel, men våger meg likevel med mine 2 cent. Håper det ikke fornærmer?

    Matmisjonen er et ord som like fort kan støte folk fra seg, som trekke kjøpere til seg. Og er det interessant for kjøperne at den er laget av 10 bloggere? Hvor mange følger bloggere, i forhold til alle som kjøper kokebøker?

    Jeg tenker at den informasjonen som ligger i arbeidstittelen, er interessant i et forord. Tittelen bør søke så mange kjøpere/brukere av boka som mulig.

    Ekte matglede?

    Hilsen Eva

    Svar
    • 4. matmisjonen  |  21/03/2012, kl. 21:40

      Jeg blir bare glad for innspill! Jeg er klar over at noen kan oppleve Matmisjonen (ideen om misjonering) som støtende, men den generelle tilbakemeldingen jeg får på det uttrykket (og navnet på bloggen min) er veldig positivt. De fleste synes det er et kjempebra navn og at det formidler et tydelig budskap. Jeg misjonerer for bedre mat! Jeg tror også uttrykket på boken og designelementene som brukes (se posten under) vil være med på å gjøre en humoristisk og morsom vri på dette. Dessuten er det ingen tvil om at vi «misjonerer». Boken er mer enn en kokebok, men det vil jeg ikke si så mye om enda.

      Når det gjelder interessen rundt bloggere, så tror jeg den er økende, så ja, det er et poeng. Vi ønsker å få fram at dette ikke er en bok skrevet av nok en kjendiskokk eller ernæringsfysiolog, men av ganske vanlige folk med en genuin matinteresse og evnen til å formidle den. Det er jo også veldig i tiden at bloggere skriver bøker. I USA har blog-to-book fenomenet tatt helt av, og vi ser også en økende interesse rundt dette i Norge. Dette er noe nytt, noe spennende, som kan skille seg ut i jungelen av kokebøker. Målgruppen vil være alle som leser matblogger, men også alle som ikke gjør det. Jeg har troen på dette, og det har tydeligvis forlaget også.

      Det skal også sies at dette prosjektet handler om å formidle et budskap, en genuin tro på noe, og da kommer det i første rekke. Kanskje dette kunne vært gjordt mye mer kommersielt, men da dabber nok min interesse litt av.

      Når alt dette er sagt, er jo dette en arbeidstittel, men boken skal hete Matmisjonen og det må i undertittelen komme fram at den er skrevet av 10 matbloggere og helst at den handler om ekte/ærlig/ren mat. Det er vel akkurat hvordan det formuleres, vi fremdeles tygger litt på. Kom gjerne med innspill til mulige formuleringer! Uansett tittel håper jeg du kjøper boken. Den blir bra!

      Svar
  • 5. Nina M.Wiland  |  06/05/2012, kl. 10:45

    Gleder meg!! Når slippes boken?
    Bestiller herved 2 eksemplar :-)
    Keep up the good work.

    Mvh
    Nina M.Wiland

    Svar
    • 6. matmisjonen  |  06/05/2012, kl. 13:27

      Så bra! Boken kommer i september, så du må dessverre smøre deg med tålmodighet! Men du skal nok få noen drypp her utover…

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


