Jordskokkpuré av selvplukket økologisk jordskokk

23/04/2012 at 07:57 4 kommentarer

På lørdag hadde jeg og resten av familien vårt første møte med Øverland Andelslandbruk, der vi nå er andelshavere. Og for et fantastisk sted! Selve gården eies av Norges Vel, men det Debio-godkjente jordbruket drives på frivillig basis, det vil si, av andelshaverne selv, men med en ansatt gartner i spissen. På over 30 mål dyrkes nesten alt du kan tenke deg av grønnsaker, samt bær, druer, snittblomster og en enorm urtehage. Bier har de også. Andelshaverne deltar i større og mindre grad når det trengs og i forhold til lyst og kapasitet, og så høster du din del av avlingen ettersom sesongen skrider fram. Felles avling, felles risiko. Ettersom denne gården ligger i Bærum, er jo dette veldig kortreist mat, og det føles bra å kunne styre unna dårlige butikkjeder som gjør enkelte kjøpmenn usannsynlig rike. Mange mener dette er framtidens måte å drive landbruk på, og andelslandbruk er blant annet veldig stort i USA (Community supported agriculture).

Jeg gleder meg veldig til å ta del i denne prosessen og dette fellesskapet. Når vi spaserte rundt på jordene denne gangen, var det lite tegn til liv bortsett fra noen få spirende planter. Noen av urtene var grønne, rabarbraen ga seg til syne og i drivhusene tittet noen små salatblader fram. Det blir morsomt å følge utviklingen gjennom sesongen. Her kommer det til å bugne! Etter en hyggelig omvisning på gården, litt informasjon og småprat med andre andelshavere, skulle et nytt, stort drivhus settes opp og vi fikk høste jordskokk som hadde overvintret i jorden.

Jordskokk er en fantastisk grønnsak som jeg har skrevet litt om her (med oppskrift på en fantastisk jordskokksuppe). Nede i jorden finner du altså disse knudrete knollene. De må vaskes godt med en børste, for jord gjemmer seg i alle krinker og kroker. Jeg tar meg til og med bryet med å skrelle dem, selv om de godt kan kokes med skallet på og spises som poteter til kjøtt og fisk. Det er litt jobb å skrelle jordskokk, men sett på radioen eller en lydbok, prøv å slappe av og ha vekten godt i beina og skuldrene senket, da blir det nesten som meditasjon. Bruk en potetskreller med spiss sånn at du kan både skrelle og skrape eller skrap av skallet med kanten av en skje. Disse jordskokkene ble til puré som jeg serverte til langtidsstekt lammelår. Utrolig godt!

Jordskokkpuré

  • 1,5 kg jordskokk, uten skall og i biter
  • 100 g smør
  • 1 ss lettrømme
  • 2-3 ss fløte
  • 1 ts Dijonsennep
  • salt og pepper

Kok jordskokkene til de er møre, ca. 15 minutter. Hell av vannet og ha i smør, lettrømme, fløte og sennep. Bruk en stavmikser og kjør alt til en glatt puré. Smak til med salt og pepper. Server til kjøtt eller fisk. Sødmen i denne pureen gjør den blant annet til perfekt følge til grillmat.

Tips! Dette er jo en stor porsjon med jordskokk, men oppskriften kan selvsagt halveres.

Entry filed under: Familieliv, Oppskrifter, tilbehør. Tags: .

BBQ-spareribs og gode grilltips – grillsesongen er i godt i gang! Litt kaffeprat…

4 kommentarer Add your own

  • 1. palatist  |  23/04/2012, kl. 08:58

    nice!

    Svar
  • 2. Kristine  |  23/04/2012, kl. 19:28

    Heisann
    Dette var artig. Jeg brukte oppskriften din på Jordskokksuppe igår, stor suksess :) (med hjemmelaga brød til )
    De hadde jeg også nemlig plukket på Øverland gård. Og helt enig, fantastisk sted.
    Da gleder jeg meg enda meg til å følge denne fine matbloggen videre. Spesielt hvis vi høster samme type grønt ;)
    Sees på jordet :)
    Hilsen Kristine

    Svar
    • 3. matmisjonen  |  23/04/2012, kl. 19:41

      Så stas! Har du hatt andel lenge? Jeg er helt ny, men gleder meg masse. Og ja, det er vel store sjanser for at vi høster de samme tingene gjennom sesongen (OG at det dukker opp oppskrifter her). Vi sees helt klart på jordet! ;-D

      Svar
      • 4. Kristine  |  24/04/2012, kl. 16:18

        Ny andelshaver fra i år jeg også så det skal bli spennende. Ha en flott dag :)

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


