Ceviche av havabbor – Matmisjonen på jobb

08/06/2012 at 13:56 3 kommentarer

Det er en del å gjøre for Matmisjonen for tiden. Veldig gøy! I forrige uke gjorde jeg en jobb for PR-operatørene og Pernod Ricard. Chilensk mat (Oppskrifter direkte fra Chile via Alejandro Fuentes. Du kan lese om turen på bloggen hans) skulle lages opp og matches forskjellige viner. Jeg lagde mat, stylet og tok bilder. Her får du en smakebit. Resten blir å finne på dinside.no etterhvert.

Ceviche med havabbor

  • 1 kg filet av havabbor, uten skinn og bein
  • 1 klype spisskummen
  • 1 klype paprikapulver
  • 1 ts tørket oregano
  • salt og pepper
  • 2,5 dl ferskpresset sitronsaft
  • 0,3 dl hvitvinseddik
  • 1 klunk hvitvin, her brukt jeg Castillo de Molina Sauvignon Blanc
  • 1 løk, finhakket
  • 1 hvitløksfedd, finhakket
  • 1 liten bunt bladpersille, hakket
  • 1 liten bunt koriander, hakket

Del fiskekjøttet i små biter, og legg fisken i en stor form. Rør inn krydder. Hell sitronsaft og eddik over slik at det dekker fisken. La fisken marinere i 30 minutter. Rør fra tid til annen med en tresleiv. Tilsett litt hvitvin og la fisken trekke i 1-2 timer til. Ta fisken ut av formen og vend inn løk, hvitløk, grønne urter og smak til med ytterligere krydder hvis nødvendig.

Vinforslag: Castillo de Molina Sauvignon Blanc (119,90 kr. VPnr. 1178001)

I sommernummeret av Maison Mat & Vin som er salg fra mandag av, har jeg en sak om solbær på trykk. Ja, for de sunne, solfylte bærene kan brukes til mye mer enn saft og gelé. Få oppskrift på speket andebryst med solbær- og balsamicosaus, solbærsyltetøy med ingefær og lime, byggrynssalat med solbær og feta, pannestekt torsk med solbær- og nøttepesto, solbærmuffins og solbæriskrem. Bladet har selvfølgelig masse annet godt å by på, så løp og kjøp!

… og i juninummeret av Det Nye Shape up kan du finne en oppskrift fra bloggen. Matmisjonen er en av fem blogger som skriver om sunn mat.

Entry filed under: jobb, Nyheter, Oppskrifter. Tags: .

Spaghetti med sommerkål og svinenakke i pestosaus … Reddiker – fyfasan så godt!

3 kommentarer Add your own

  • 1. Morten  |  08/06/2012, kl. 23:42

    Er det meg som innbiller meg det, eller har Maison Mat & Vin blitt mer feminint i det siste?

    Jeg begynte å abonnere på (under Smak 2010) det fordi jeg mente det var det beste norske matmagasinet (og sterkt internasjonalt også), men mye også fordi det ikke virket å være bare myntet på damer med matinteresse. Nå synes jeg det virker som om også de tar den retningen (og spesielt i siste nummer). Det kan naturligvis være tilfeldig, men siden det er langt flere kvinner enn menn som leser magasiner er det også fullt mulig det er en (lur) salgsstrategi.

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  09/06/2012, kl. 06:13

      Det er ikke godt å si, men jeg ser poenget ditt. Jeg jobber jo ikke lenger i redaksjonen og vet ingenting om hvordan de tenker. Som frilanser selger jeg inn en sak i ny og ne, da basert på mine ideer. Jeg vet at Mat & Venner prøver å være mer maskuline, men aller best er vel danske Gastro.

      Svar
  • 3. Morten  |  09/06/2012, kl. 08:44

    Takk, Gastro skal jeg definitivt ta en titt på :)

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matmisjonen på Facebook

Matbloggtoppen

Matmisjonen på Twitter

Kategorier


