Trøste-terte…

26/07/2011 at 18:49 1 kommentar

Hva skal man skrive etter det vi nå har vært igjennom? Hvordan skal man komme seg videre? Da jeg postet mitt forrige innlegg, formiddagen 22. juli, var alt bare fryd og gammen på ferie i Danmark. Like etter skulle byen min, landet mitt og alle vi som bor i Norge bli rammet av terror, frykt og en dyp, dyp sorg. Lørdag kom vi tilbake til en trist og annerledes hovedstad, og de siste dagene har vært tunge. Jeg har sittet paralysert foran tv-en. Jeg har lagt ned blomster foran Domkirken for å vise sympati med de som er direkte rammet. Jeg har stått på Rådhusplassen sammen med 250 000 mennesker og rakt blomster i været for håp og for fremtiden vår. Jeg begynner så smått å se at vi kan komme oss videre. Jeg har bakt et brød. Brødet ble et symbol på noe hverdagslig, noe normalt. Mennesket har i all tid bakt brød. Det er en trygghet i det. I dag ville jeg lage noe av det jeg har dyrket selv. Det er nært og føles bra. I den bittelille hagen min (mer et bed) plantet jeg en liten ripsbusk i vår. Nå var den full av modne, syrlige, røde rips. Jeg plukket dem med andakt og brukte dem i deilige, myke mazarinterter. Søtt og syrlig. Bløtt og godt.

Etter hvert vil det komme mer fra Danmark. Det føles bare ikke riktig å skrive om helgrillede dyr akkurat nå. I mellomtiden kan dere kose dere med hverandre og disse mazarintertene med rips.

Mazarinterter med rips

6-8 små terter eller 1 stor

  • 100 g smør
  • 200 g hvetemel
  • 50 g sukker
  • 1 egg (ca. 50 g)
  • 160 g rips

Kjør smør, hvetemel og sukker i en kjøkkenmaskin med knivblad til helt smuldret. Tilsett egget og kjør til en samlet, smidig deig. Hvelv deigen ut på plastfolie, form den til en disk og pakk den godt inn. La den ligge kaldt i kjøleskapet et par timer. Kjevle ut deigen på et melet underlag. Kutt ut sirkler med en diameter som er et par centimeter større en terteformen(e) som skal brukes, og press deigen godt ned i formen(e) og langs kanten. Fjern overflødig deig. Hell i mazarinfyllet og fordel ripsen over. Stek i ovnen ved 200 grader i 15-20 minutter eller til toppen er gyllen.

Mazarinfyll

  • 170 g ekte marsipan (50% mandler eller mer)
  • 50 g smør
  • 2 egg
  • 50 g hvetemel
  • 3 ss sukker

Kjør alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin med knivblad til en jevn røre. Det kan hende du må skrape ned langs kantene og så kjøre litt til. Det er essensielt å bruke ekte marsipan her, for det er den eneste marsipanen som kan stekes. Figurmarsipan og andre fine marsipantyper inneholder for mye sukker og er derfor ikke egnet til steking.

Entry filed under: dessert, kake, Oppskrifter.

Kortreist potetsalat Super souvlaki

1 kommentar Add your own

  • 1. Matauk i min egen mini-hage « Matmisjonen  |  19/08/2011, kl. 09:18

    […] liten rosebusk og en gammel kaprifol). I år plantet jeg en ripsbusk (som resulterte i opptil flere terter), tomater, bringebær (det kom kanskje 4), sellerirot, reddiker, sukkererter, bønner, rødbeter, […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matbloggtoppen

Kategorier