Knasende gode kjeks – en hyllest til Kraftkar

29/10/2011 at 09:31 14 kommentarer

Jeg digger disse kjeksene. Oppskriften ble utviklet i forbindelse med halloween-saken jeg lagde for interiørbladet Studio, og de har raskt blitt en favoritt. Både fordi de ser kule ut ettersom deigen kan formes i alle varianter, men også fordi sødmen fra sirupen gjør dem perfekte i kombinasjon med salt pålegg. Parmaskinke, spekepølse eller blåmuggost… det velger du selv! Denne gangen har jeg brukt rugmel, men bruk gjerne byggmel som i den originale oppskriften.

Her serveres kjeksene med Kraftkar fra Tingvollost. Helt perfekt! Kraftkar er en vellagret blåskimmelost tilsatt ekstra fløte, og en ost som har vært med på å sette Norge på ostekartet etter at den ble tildelt sølv i kåringen Nordens beste oster i både 2009 og 2010. Den ble også kåret til Årets ost 2009/10 i Norge og vant akkurat gull i årets Landsutstilling for gardsost. Osten har også merket Spesialitet fra Matmerk.

Knasende gode kjeks

  • 3 dl kald lettmelk
  • 1 ss rapsolje
  • 5 g fersk gjær
  • 1 ts salt
  • 200 g finmalt rugmel
  • 350 g hvetemel
  • 2 ss mørk sirup

Rør sammen melk, olje og gjær. Ha mel og salt i en miksebolle, tilsett melkeblandingen og sirup og elt deigen sammen med en kjøkkenmaskin. Deigen skal være ganske klissete. Pakk deigen i plast og la den hvile i kjøleskapet i 30 minutter. Del deigen i fire deler og kjevle ut hver del mellom to lag plastfolie godt strødd med rugmel. Kjevle deigen så tynt som mulig. Bruk en skarp kniv eller et pizzahjul og del deigen i ruter eller strimler. Du kan tvinne tynne strimler om du ønsker en grissini-variant, men til osten er det best med små, flate kjeks. Stek kjeksen i ovnen på 225 grader i ca. 10 minutter. Avkjøl på rist til de er kalde og sprø. Oppbevares i en lufttett boks. Kjeksene er også perfekte å gi bort som gave, gjerne med et stykke Kraftkar eller en annen god ost.

Til grissini kan det være godt å servere en dipp med blåmuggost eller kanskje trøffeldippen fra Lekkermunn.

Entry filed under: Oppskrifter.

Min ostekake – knask eller knep? Dragsvin – eller pulled pork i trykkokeren

14 kommentarer Add your own

  • 1. Cecilie Moestue (@ceciliemo)  |  29/10/2011, kl. 10:39

    Lekkert! Disse må prøves. Tenker at det er en super julegave. Og en bit Kraftkar ved siden av. Årets julegave?

    Svar
    • 2. matmisjonen  |  29/10/2011, kl. 10:41

      Absolutt! Ingen dum idé!

      Svar
  • 3. Egil Smith-Meyer  |  31/10/2011, kl. 10:42

    Supre kjeks! Sjelden jeg foretrekker kjeks til ost, så dette må prøves. Hilsen produsenten av Kraftkar. ;)

    Svar
    • 4. matmisjonen  |  31/10/2011, kl. 11:33

      Så hyggelig å høre! Kraftkar er en utrolig god ost, og vi skal prøve å etterspørre den i alle butikker slik at den blir ennå mer tilgjengelig. Takk for at dere lager så god ost!

      Svar
  • 5. Egil Smith-Meyer  |  31/10/2011, kl. 11:50

    Puh, prestasjonsangst.. ;)
    Har nærmere 3000 stk Kraftkar liggende på lager her nå, så vi begynner å bli bra leveringsdyktige. Og (sannsynligvis) kommer det neste år store nyheter angående Kraftkars videre utvikling…

    Kom for øvrig over et internt notat fra en av de store kjedene nylig som anbefalte butikkene å ta inn Kraftkar (blant annet). Når så skjer synes jeg faktisk vi har kommet veeeldig langt. Da gjenstår det bare å opplyse folket (nesten en enda større oppgave spør du meg), og der er jo dere matentusiaster supre! Si fra dersom det er noe jeg kan bistå deg med. Kjenner stort sett de fleste ysteriene her på berget og deler gjerne.

    Iler tilbake til dagens ysting. 46 nye Kraftkar i løpet av de neste to timene..

    Svar
    • 6. matmisjonen  |  31/10/2011, kl. 12:33

      Fantastisk! Stå på. Dere gjør en flott jobb og vi skal gjøre vårt. Du hører nok fra meg snart.

      Svar
  • 7. Cecilie Moestue (@ceciliemo)  |  31/10/2011, kl. 12:38

    Jeg skal iallefall bidra med å gi Kraftkar som årets julegave til mine venner og familie i år. Et lite bidrag, men dog……Beste norske blåmuggosten jeg har smakt. Hurra for Kraftkar!

    Svar
    • 8. Egil Smith-Meyer  |  31/10/2011, kl. 13:20

      Håper jeg ikke gnåler for mye ang osten min, men EN ting jeg er veldig nysgjerrig på og som vi skal jobbe en del med framover: Hvordan presenterer butikker i Oslobygda osten vår? Er den fint pakket inn eller bærer det preg av effektivitetsstress? Og hva med Kraftkaretiketten – bruker de den?

      Svar
      • 9. matmisjonen  |  31/10/2011, kl. 17:54

        Jeg er heldig og handler på en stor Meny (CC Vest) med stor ostedisk. De har et godt utvalg norske oster og har ganske mye, pent innpakket (med etikett) Kraftkar liggende. De har også hengt opp en liten plakat som sier at den er blitt kåret til årets ost. Godt synlig, med andre ord. Jeg tror at de som har osten er flinke til å fronte den. Problemet er vel først og fremst å finne osten i butikk. En jeg deler kontor med ble hektet etter fredagens seanse og har lett etter den i helgen uten å finne den. Meny på Grønland, for eksempel, har ostedisk, men ikke en eneste norsk ost. Og igjen, stå på! Man kan aldri få for mye av en god ting.

  • 10. Cecilie Moestue (@ceciliemo)  |  31/10/2011, kl. 20:33

    Jeg var innom Centra på Colosseum i dag, og tok noen bilder av Kraftkar som jeg kan sende deg, evt poste på din FB-profil. Kraftkar var ikke merket med egen etikett. Den lå ikke godt eksponert sammen med de andre norske ostene, dessverre. Lå bortgjemt blant mange andre blåmuggoster fra hele verden. Sto ingenting om at den var kåret til årets beste ost i 2009/2010. Så her har Centra en jobb å gjøre. Gikk videre til Meny på Colosseum, og der fant jeg den ikke i det hele tatt. Ville spørre betjeningen, men det kom ingen, og til slutt måtte jeg dra. Dagens oppdrag som ostespion utført!

    Svar
  • 11. Cecilie Moestue (@ceciliemo)  |  03/11/2011, kl. 20:26

    Har nå bakt kjeksene, som ble knallgode! Men fikk problemer med luftbobler, dvs at de blåser seg opp. Har du tips slik at jeg skal unngå det neste gang? Bilder ser du her: http://yfrog.com/h7jwjtzj

    Svar
    • 12. matmisjonen  |  03/11/2011, kl. 20:33

      Ser bra ut! Jeg liker luftboblene, jeg. Jeg synes det bidrar til å gjøre kjeksene enda mer sprø, men det er selvsagt en smakssak. Prøv uten gjær neste gang, så vil de nok ikke blåse seg opp.

      Svar
  • 13. Ann Christin Sæther  |  19/12/2012, kl. 10:17

    Gjær i kald melk altså?

    Svar
    • 14. matmisjonen  |  20/12/2012, kl. 15:31

      Jepp. Husk at bloggen har flyttet til matmisjonen.no

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Skriv inn e-postadressen din hvis du vil følge denne bloggen og ønsker å motta oppdateringer på e-post.

Matbloggtoppen

Kategorier